Nieuws

Defender Dakar D7X-R Woestijntest

Highlights

  • Test in Erfoud, Marokko, is de zwaarste tot nu toe in het voorbereidingsprogramma.
  • Rallyrijders en navigatoren van wereldklasse leggen duizenden kilometers af onder extreme omstandigheden.
  • Test in Marokko valt samen met de benoeming van Ian James tot nieuwe Team Principal van Defender Rally.
  • Defender neemt met drie auto’s deel aan de Dakar Rally 2026, het topevenement van het FIA World Rally-Raid Championship (W2RC).

Dakar Rally 2026

Defender zet vaart achter de voorbereidingen voor deelname aan de Dakar Rally 2026 en het FIA World Rally-Raid Championship (W2RC). In Marokko werd de Defender Dakar D7X-R tot het uiterste getest tijdens een zware woestijnproef. Defender neemt met drie auto’s deel aan de Dakar Rally 2026, het topevenement van het FIA World Rally-Raid Championship (W2RC).

De Defender Dakar D7X-R, gebaseerd op de Defender OCTA, is ontwikkeld om te strijden in de nieuwe ‘Stock’-categorie van het W2RC voor op productiemodellen gebaseerde rallyauto’s. Dit biedt het ideale podium om de capaciteiten van Defender te tonen. Tijdens de test in Marokko reden rallyrijders en navigatoren van wereldklasse duizenden kilometers door extreem, met de Sahara vergelijkbaar terrein.

DEFENDER_RALLY_MOROCCO_TEST_003
IAN_JAMES_DEFENDER_RALLY_TEAM_PRINCIPAL

Ian James

Deze mijlpaal viel samen met de benoeming van Ian James tot nieuwe Team Principal van Defender Rally, nadat hij onlangs ook werd aangesteld als Managing Director van JLR Motorsport. Ian James brengt ervaring mee van McLaren Electric Racing, waar hij dezelfde functies vervulde. Hij gaat Defender Rally leiden tijdens de Dakar Rally 2026 en de W2RC.

De Defender Dakar D7X-R deelt het robuuste D7x-aluminium platform, evenals de aandrijflijn en de transmissie met de reguliere Defender. Onder de motorkap ligt dezelfde 4.4 liter twin-turbo V8-motor als in de Defender OCTA. De carrosserieën rollen van de band in JLR’s fabriek in het Slowaakse Nitra. De uiteindelijke rally-raid configuratie werd daarna in het Verenigd Koninkrijk afgerond door het Defender team.

Marpa - Hero image (99)

Erfoud, Marroko

De test vond plaats in Erfoud, Marokko, en was de zwaarste tot nu toe in het voorbereidingsprogramma. Het doel was het afleggen van etappes die vergelijkbaar zijn met de Dakar Rally 2026, de belangrijkste wedstrijd van het W2RC. Het programma begon met kortere lussen over kleine duinen en werd uitgebreid met trajecten van honderden kilometers over ruige vlaktes, rotsen en snelle zandpaden – terreinen die vergelijkbaar zijn met die van de Dakar Rally.

De Defender Dakar D7X-R werd getest door topbestuurders Stéphane Peterhansel, Sara Price en Rokas Baciuška. Hun navigatoren gebruikten digitale ‘roadbooks’, zoals dat ook tijdens Dakar gebeurt. Daar wordt de route slechts enkele minuten voor de start van een etappe vrijgegeven.