Highlights
- Test in Erfoud, Marokko, is de zwaarste tot nu toe in het voorbereidingsprogramma.
- Rallyrijders en navigatoren van wereldklasse leggen duizenden kilometers af onder extreme omstandigheden.
- Test in Marokko valt samen met de benoeming van Ian James tot nieuwe Team Principal van Defender Rally.
- Defender neemt met drie auto’s deel aan de Dakar Rally 2026, het topevenement van het FIA World Rally-Raid Championship (W2RC).
Dakar Rally 2026
Defender zet vaart achter de voorbereidingen voor deelname aan de Dakar Rally 2026 en het FIA World Rally-Raid Championship (W2RC). In Marokko werd de Defender Dakar D7X-R tot het uiterste getest tijdens een zware woestijnproef. Defender neemt met drie auto’s deel aan de Dakar Rally 2026, het topevenement van het FIA World Rally-Raid Championship (W2RC).
De Defender Dakar D7X-R, gebaseerd op de Defender OCTA, is ontwikkeld om te strijden in de nieuwe ‘Stock’-categorie van het W2RC voor op productiemodellen gebaseerde rallyauto’s. Dit biedt het ideale podium om de capaciteiten van Defender te tonen. Tijdens de test in Marokko reden rallyrijders en navigatoren van wereldklasse duizenden kilometers door extreem, met de Sahara vergelijkbaar terrein.


Ian James
Deze mijlpaal viel samen met de benoeming van Ian James tot nieuwe Team Principal van Defender Rally, nadat hij onlangs ook werd aangesteld als Managing Director van JLR Motorsport. Ian James brengt ervaring mee van McLaren Electric Racing, waar hij dezelfde functies vervulde. Hij gaat Defender Rally leiden tijdens de Dakar Rally 2026 en de W2RC.
De Defender Dakar D7X-R deelt het robuuste D7x-aluminium platform, evenals de aandrijflijn en de transmissie met de reguliere Defender. Onder de motorkap ligt dezelfde 4.4 liter twin-turbo V8-motor als in de Defender OCTA. De carrosserieën rollen van de band in JLR’s fabriek in het Slowaakse Nitra. De uiteindelijke rally-raid configuratie werd daarna in het Verenigd Koninkrijk afgerond door het Defender team.
